Začneme pracovat na malé webové hře s kostkami

Tady máš odkaz k materiálům pro tuto lekci: czchts-js-6

Náhodná čísla

Náhodná čísla se nám mohou hodit právě v případech, kdy potřebujeme simulovat hod kostkou nebo náhodně vybírat prvky z pole. V počítačových hrách je spousta akcí založených právě na generování náhodného čísla z určitého intervalu. Většinou má každá hra nějaký svůj generátor těchto čísel. My budeme používat ten výchozí z JavaScriptového objektu Math.

Objekt Math obsahuje metody matematických funkcí pro i poměrně dost složité výpočty. My využijeme těch základních, protože nejsme na kurzu matematiky.

  • Math.random() - vrátí náhodné číslo v intervalu od 0 (včetně) do 1 (bez)
  • Math.floor() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené dolů
  • Math.ceil() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené nahoru
  • Math.round() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené k nejbližšímu celému číslu
  • Math.PI - hodnota konstanty π (zhruba 3.14159)


// Náhodné celé číslo z intervalu od X do Y
let nahodneCislo = Math.floor(Math.random() * (Y - X)) + X;

// Pokud chceme například číslo od 1 do 10
let nahodneCislo2 = Math.floor(Math.random() * 9) + 1;

// Od 7 do 134
let nahodneCislo3 = Math.floor(Math.random() * 127) + 7;

Kontrolní otázky

  1. Jak se jmenuje objekt s metodami pro matematické výpočty?
  2. Číslo z jakého intervalu nám vrací metoda random()?
  3. Kterou funkci použijeme při zaokrouhlování školních známek?
Baví Tě náš online kurz? Dej nám zpětnou vazbu, jak se Ti daří a co bychom případně měli zlepšit. Formulář najdeš tady. Děkujeme!

Zaujal Tě tento online kurz?

Přihlásit k newsletteru

Projekt online vzdělávání byl realizován v rámci Stipendia Czechitas v projektu: „Ženy do IT“ (reg.č. CZ.03.1.51/0.0/0.0/16_061/0003268), který je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost.