V sedmé lekci si opět vyzkoušíme pracovat s objekty, seznámíme se s pojmy getter, setter a vytvoříme si okenní aplikaci.
Návod na instalaci vývojového prostředí IntelliJ IDEA -https://javainstall.czechitas.cz.
Jak pracovat s prostředím IntelliJ IDEA -https://youtu.be/q9mWjr5Posk.
Soubor s projekty -https://cutt.ly/2e5GwkM.
Atributy, metody
V minulé lekci jsme si řekli, že třídy jsou složené datové typy, které se skládají z dalších prvků různých datových typů. Těmto prvkům říkáme atributy neboli vlastnosti. Fungují stejně jako proměnné, tedy mají datový typ, jméno, hodnotu. Ve třídě se nachází také metody (= funkce ve třídě). Třídy předepisují to, jak budou jejich objekty vypadat a co mohou dělat. Díky tomu víme, jaké budou mít vlastnosti a jaké metody na nich budeme moct zavolat.
Volání metod třídy se provádí přímo na objektech dané třídy. Pokud tedy máme například třídu Kocka a v ní metodu zamnoukej, vypadá její volání takto:
Kocka micka = new Kocka(); // vytvoreni objektu typu Kocka
micka.zamnoukej(); // volani metody zamnoukej na objektu typu Kocka
Gettery, settery
K získávání hodnot atributů používáme speciální metody, tzv. gettery. Jejich název obsahuje slovo get a název příslušného atributu (např. getJmeno). Naopak k nastavování hodnot atributů používáme metody, které v názvu obsahují slovo set a název atributu (např. setJmeno) a říkáme jim settery.
Atributům a metodám se budeme více věnovat v následujících lekcích.