Absolventka Pája ti prozradí, jaké je studovat Digitální akademii: Data
Ahoj! Mé jméno je Pája a jsem jedna z účastnic jarního běhu Digitální akademie: Data v Brně 2020. Jojo, toho co běžel v době korony... Zároveň pracuji jako event koordinátor v Czechitas. Takže jsem vlastně testovala náš vlastní produkt. :) Ale teď vážně, co byla moje motivace do tohoto kurzu jít? Mám vystudovanou vysokou školu se zaměřením na ekonomii. V praxi jsem se pak věnovala spíše managementu a strategickému vedení financí, tzn. soft skills mám dobré, ale cítila jsem absenci právě těch hard skills. Vždy mě lákalo umět pracovat s daty tak, aby z nich byl reálný výstup. Je jich totiž kolem nás spousta! A tak jsem se rozhodla jít na Digitální akademii...
Já tu práci s daty prostě ovládnu!
Už, už jsme měli mít úvodní seznamovací večer a najednou přišla korona. Díky flexibilitě Czechitas se lekce nezrušily, ale přesunuly do onlajnu. Jako co si budeme, nadšením jsme jako účastnice úplně nejásaly. Osobní kontakt a klasické Czechitas výuky s kouči za zády prostě žádný online nemohl nahradit. S každou lekcí se ale výuka lepšila. Mezi účastnicemi jsme se začaly poznávat po hlase, přes webku jsme si koukaly do obýváků a chválily si nově ušité roušky. Některé z účastnic online nakonec ocenily, protože tím ušetřily několik hodin dojíždění. Ale rozhodly jsme se, že na Galavečer si vzít nenecháme a všichni se nakonec, doslova na konec, sejdeme!
I když výuka byla online, obsahově byla stále stejná jako při prezenční výuce. Jako první na nás nastoupila Lenča s datovými modely. Co se v datové analýze stane s odstavcem o třech větách, to jsem teda koukala! Lenča nás uklidňovala, že nemáme klesat na mysli, že nám to hned nepůjde a že je potřeba trénovat a udělat alespoň 50 datových modelů. Dala nám 10 na procvičení. Jako ambiciozní šprtka jsem si otevřela tyto dobrovolné úkoly a začala sama tvořit první datový model. Po 20 minutách jsem zajásala, že hotovo a že teda já rozhodně nepotřebuju 50 modelů, aby mi to šlo. Omyl. Otevřela jsem správná řešení a můj model oproti tomu výslednému vypadal jak… Datové modely zkrátka nebyly moje silná stránka. Tak znova no. :)
Dalším tématem, které se v prvních týdnech probíralo, bylo SQL (čti síkvl). Od lektora Miloše jsme dostaly cvičnou databázi, ve které jsme si zkoušely různé příkazy. Select, From, Where, Group By, Order By a už jsme to tam ťukaly. V této fázi mi stále výuka připadala klidná a trochu jsem se i divila, proč každý říká, že je to náročné. Haha, to se však po chvíli změnilo. Možná to bylo ale i tím, že jsem za ten týden napekla 4 buchty. Protože víš jak, v karanténě byl trend péct. Tak jsme pekla jako celé Česko. Síkvl už chtěl trochu více procvičování i doma, dostaly jsme tipy na různé online kurzy, kde si probranou látku můžeme procvičit. SQL mě zaujal. Jasný, seděla jsem nad některými příklady asi 30 minut a příjemné mi to tedy nebylo, ale bavil mě ten pocit, že na to mám.
Těsně před polovinou celé Akademie nastal večer zvaný Meet your mentor. Během tohoto večera vytvořené dvojce představují návrh na svůj projekt a hledají mentora, který je provede celým zpracováním projektu. Po představení projektu se vyplní preference a čeká se na propojení. S dvojičkou Barčou jsme měly v hledáčku jednoho mentora a čekaly, jestli jsme se našemu výběru taky líbily. A taky, že jo! Máme mentora. Za tenhle výběr a propojení jsme byly vážně rády a spadl nám kámen ze srdce.
Když se Akademie přehoupla do druhé poloviny, dostala svůj prostor témata jako Power BI, Google Analytics, Machine learning, Clever maps, Google data studio a další. Nicméně nejvýraznějším tématem druhé poloviny byl Python. Na Úvodu do Pythonu jsme se dozvěděly a zkusily různé věcičky od základů jako input (“zadej hodnotu”) přes podmínky až po cykly. Po dalších lekcích už jsem měla umět vypsat program na vypsání seznamu seznamu a pak ho převést na seznam slovníků… Kdyby mi někdo před půl rokem řekl, že toho budu schopná, tak se mu vysměju. Spousta dobrovolných úloh na doma na procvičení, protože bez toho to prostě nepůjde. Do toho jsme s mojí dvojičkou začaly pracovat na projektu, kdy jsme si tři neděle lámaly hlavu nad zadáním, zdrojovými daty a datovým modelem. Přes 3 týdny jsem neměla o víkendu volný den – v týdnu práce, večer výuka, nebo povinný domácí úkol. Z ambiciózní šprtky se stal uzlíček nervů, který marně vzpomínal na to, proč to vlastně dělá... Pak jsme se dostaly k Pandas v Pythonu, kde Martin propůjčil lektorské žezlo Jakubovi. Jakuba si určitě zapamatujeme pod jeho mottem: “IT se každou minutou mění a ani v životě nejsou přestávky”. Něco jako Kobra 11. Jeho revírem je Digitální akademie, jeho tempo je vražedné. Jeho protivníky jsou přestávky, kafíčka, instalace a zvětšování editorů. Nemáme mu to ale za zlé. Jakub nás toho chtěl prostě naučit co nejvíc. :) Tak jako každý z lektorů/lektorek.
Co je vůbec za den?
Nevím jak u ostatních holek, ale v této fázi můj mozek zvedal bílou vlajku, že se vzdává. Rozvrh Digitální akademie ale pokračoval dál. Následoval celodenní hackathon, kde jsme se sešly s mentorem a společně pracovali na našem projektu. Celý den byl plný programování, analyzování a diskutování. Na závěr večera jsme se s ostatními podělily o výsledek naší práce. Za tento den jsme všechny s projektem hodně pohnuly. Společný den jsme si ale užily a začaly se těšit na ten další společný, na Galavečer.
Práci na projektu „narušil“ test, který má za úkol prověřit nabyté znalosti během Akademie ze 4 oblastí - datové modely, SQL, Power BI a Python. Otázky byly jak teoretické, tak praktické. Všechny jsme měly z testu obavy, ale nakonec vše dobře dopadlo a všechny jsme úspěšně prošly!
Po testu pokračovala opět práce na projektu. Několikrát byla obohacena exkurzí v partnerské firmě. Bylo velmi příjemné se setkat se se zaměstnanci firmy, nejčastěji s vedením, zástupcem HR oddělení či přímo členem nějakého z týmu, do kterého hledaly nové talenty. Navíc jsme si prošly jejich prostory a nahlédly, jak asi vypadá „život“ v ní.
Po 14 dnech od hackathonu nás čekal deadline na odevzdání projektu. Přesněji v neděli o půlnoci. Byl to dlouhý víkend, kdy veškeré ostatní plány šly stranou a s moji dvojičkou jsme strávily celý víkend spolu. Samotný výsledek se odevzdává společně s postupem vypracování projektu. Některé holky ve svém projektu odpovídaly na předem stanovené hypotézy, výsledkem našeho projektu byl přehled statistik v Power BI. Projekt jsme odevzdaly v 23:39:53. Chtěly jsme to jít zapít, ale touha potom se vyspat byla silnější.
Mám šanci dostat se na lépe placenou a flexibilní pracovní pozici
A je to tady! Večer, který uzavře tuhle 3měsíční online jízdu. Postupně jsme odprezentovaly naše projekty, komise se doptala na další otázky a nakonec vybrala tři projekty, které něčím převyšovaly ostatní. Konkrétně buď technicky, sociálním přesahem nebo celkově užitím. Co si budeme, všechny projekty byly TOP. Po oficiální části přišel na řadu networking. Pro nás čas, kdy si můžeme popovídat tváři v tvář, hodnotit a vzpomínat na ty 3 měsíce. Večer, kdy jsme všechny účastnice dostaly certifikát za absolvování 3 měsíční Digitální akademie a přiťukly si, že jsme to zvládly!
Během Akademie jsem si říkala, jak důležité je mít na začátku správně nastavené očekávání a mít silnou motivaci, která bude hnát dopředu. Neplánuji v nejbližší době měnit zaměstnání, ale určitě chci mít tu šanci. Mít tu šanci dostat se na lépe placenou a flexibilní pracovní pozici a zároveň se každý den učit něco nového. Už teď jsem si jistá, že mě čeká spousta dalších hodin strávených sebevzděláváním a dohledáváním informací. Je to velmi intenzivní odrazový můstek. Je to náročné, ale stojí to za to.
Investovat do sebe, do svého vzdělávání a do své budoucnosti se určitě vyplatí, proto doporučuju, abys to zkusila taky. Je to naprosto něco jiného, něco, co Ti nedá spát, ale po pár měsících, se Ti ta snaha a vytrvalost vrátí. Na Digitální akademii se můžeš registrovat zde.
Nakonec bych chtěla vzdát hold všem maminkám, které během korony měly děti doma a i přesto chodily pravidelně na lekce a plnily povinnosti do Akademie. Máte můj velký obdiv!