Digi vychytávky, jak se soustředit

Sepsali jsme tipy na appky a metody, které ti pomůžou s produktivitou.

Naplánovala sis, že konečně dotáhneš pracovní projekt nebo dopíšeš seminárku, ale i když u toho sedíš celou věčnost, vidina dokončení úkolu je příliš daleko? Zeptali jsme se lidí z Czechitas komunity, co pomáhá jim, a sepsali pro tebe odzkoušené tipy na digi vychytávky, které ti pomůžou být při práci/učení produktivní.  

Na začátek je dobré si uvědomit jednu věc. Multitasking nefunguje. Takže představa, že zvládneš dělat efektivně víc věcí naráz bohužel není reálná. Nevěříš? Zkus si to.

Taky bylo zjištěno, že pokud se necháš rozptýlit od toho, co právě děláš, tak se zpět do plného soustředění dostaneš v průměru až za 23 minut. Pojďme si tedy říct, jak z toho ven.

SOUSTŘEĎ SE 

Už si sedneš k počítači a chceš pracovat, jenže najednou si vzpomeneš, že potřebuješ koupit bráchovi dárek k narozeninám, pak ti pípne messenger… Po deseti minutách, co ses konečně vrátila k práci, jsi dostala chuť na kafe… Jak odstranit tyhle „rušiče“? 

Jednou z možností je metoda Pomodoro. Ta ti pomůže řídit svůj čas a umožní se plně soustředit na práci. Metoda spočívá v tom, že 25 minut pracuješ/studuješ a 5 minut věnuješ odpočinku. Tenhle postup si oblíbila i naše event koordinátorka Kačka: “Na homeofficu to poslední dobou hodně používám. Donutí mě dělat si pauzy, nejsem pak po pracovním dni tak "vyšťavená" a přijdu si efektivnější a víc v klidu u práce.” Aplikací, co pohlídá čas za tebe, je spoustu. Vyzkoušet můžeš třeba tuhle nebo tuhle.

Velkým zabijákem soustředěnosti je u většiny z nás mobil. V tomhle případě vyzkoušej Forest, u které jde o to co nejdéle vydržet bez telefonu. V této appce s prvky gamifikace sázíš virtuální stromy. Na začátku si stanovíš, na jak dlouho se chceš koncentrovat, a pak už je na tobě to vydržet a nepoužít mobil. Čím dýl vydržíš, tím větší stromek ti vyroste. Takhle si postupně vytváříš svůj les. A když vydržíš hodně dlouho, autoři appky za tebe vysadí živý strom. To je paráda, ne? Do aplikace si můžeš přidat seznam povolených aplikací, takže pokud chceš např. při práci poslouchat hudbu, Spotify si budeš moct pustit, aniž by ti strom uschnul.

POSLOUCHEJ HUDBU, ALE…

Když už je řeč o hudbě, pokud posloucháš hudbu s textem v jazyce, kterému rozumíš, velkou produktivitu nečekej. Navíc pokud při poslechu pročítáš nějaký text, hrozí, že mu hůře porozumíš a těžko si ho zapamatuješ. Je tedy lepší sáhnout po hudbě bez zpěváků. Můžeš třeba vyzkoušet tzv. binaural beats, díky kterým si můžeš “hacknout” mozkové vlny. Binaurální údery v nižších beta frekvencích údajně vedou ke zvýšení koncentrace a bdělosti. Naše team leaderka Žanet z tohoto soudku ještě doporučuje Brain.fm nebo Scientifically proven concentration music na Spotify. 

ASOCIÁLNÍ NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Sociální sítě můžou být pěkným žroutem času, proto si při práci vypni notifikace, nebo si nastav limity užívání jednotlivých appek, pak tě to tak nebude lákat k prokrastinování.

Naše Barča z pražské pobočky se podělila o super tip, a to přepnout telefon do černobílého režimu: “I když máte appky jako Insta, tak vás to nebaví, protože to není barevný a je to docela nuda! Za mě asi největší lifehack.” 

VYPĚSTUJ SI ÚSPĚŠNÉ NÁVYKY

Pro motivační monitoring, jak se ti daří tvořit a udržovat návyky, vyzkoušej Loop Habit Tracker, který ti pomůže dotáhnout tvé dlouhodobé cíle do konce. Tahle appka ti prostřednictvím grafů a statistik zhodnotí, jak se ve svých návycích zlepšuješ. 

To byly tipy na zvýšení produktivity během práce/studia. Doufáme, že ti zmíněné vychytávky pomůžou. :) 

Zdroje 

https://www.edutopia.org/blog/dont-listen-music-while-studying-david-cutler

https://psychologieprokazdeho.cz/hudbou-ke-zvyseni-produktivity/

https://insighttimer.com/astralcommunionok/guided-meditations/timeless-beta-waves

https://lifehacker.com/how-long-it-takes-to-get-back-on-track-after-a-distract-1720708353

Kdo pro tebe napsal tento příběh?
Barbora Kadlčková
Marketing Specialist