Ze života Czechitas

Postřehy a inspirace z Marketing festivalu 2019

Shrnutí toho nejzajímavějšího z konference.

Dostali jsme možnost na letošní Marketing festival s neuvěřitelným line-upem vyslat naši markeťačku Zuzku Kočárovou. A chtěli bychom se tu teď s vámi podělit o nejzajímavější informace a myšlenky, které si odtud Zuzka odnesla.

Wil

„První dojem z přednáškového sálu s dramatickým osvětlením byl dechberoucí. Po chvíli jsem se musela přinutit přestat zírat a najít si volné místo v rychle se plnících křesílkách pro 2 300 účastníků. Celý neuvěřitelně našlapaný den zahájil pořadatel Jindřich Fáborský, po němž rovnou navázal první řečník, SEO expert Wil Reynolds. Wil měl pro nás ve svém živelném projevu připravenou jednu hlavní myšlenku - při odpovídání na marketingové otázky vyhodnocujte svá vlastní data. Každá firma je jiná, nelze zobecňovat poučky napříč odvětvími. „Look at your own data.“

Christopher Wylie, datový expert a Cambridge Analytica whistleblower, navázal tematikou z trošku jiného soudku. Nechal nás nakouknout pod pokličku celé své zkušenosti týkající se odhalení ilegálních aktivit Cambridge Analytica. Vyzýval publikum, aby bylo obezřetné a dobře vážilo, s kým se chystá spolupracovat, protože podobné společnosti na trhu určitě stále existují. Jeho zneklidňující přednáška nám ukázala, jak jednoduché může být v dnešní digitální době překročit hranici mezi ovlivňováním spotřebitelského chování a manipulací. „Manipulation and breaching privacy is not OK.“

Po krátké pauze jsme se s Jono Aldersonem zamysleli nad stále rostoucí schopností platforem (Google, Facebook,...) „ukrást“ pozornost uživatele a nepustit. Nad možností pomalého zániku komunikace přes webové stránky tak, jak ji dnes známe. Nad zmenšováním se možnosti ovlivnit nákupní chování lidí níže v marketingovém trychtýři (marketing funnel). Citát „How do you influence when the consumer is not there?“ naráží na rozšiřující se hlasové asistenty (Siri, Alexa,...). Jono společně s dalšími speakery vyzývali vzhledem k dnešními přesycenému trhu k intenzivnějšímu zaměření se na branding, budování značky.

Jo

Dan Ariely nás poté vtáhl do tematiky, jak měnit lidské chování, několika příběhy ze své marketingové praxe. Podívali jsme se s ním do Keni, kde se věnoval projektu pro zvýšení úspor tamních obyvatel. Dozvěděli jsme se, že při marketingových aktivitách je dobré zamýšlet se nad takzvanou „friction“, třením, které může lidi demotivovat od provedení určité akce. Tímto třením může být například nutnost odpovědět na dopis, který informuje o skvělé marketingové nabídce. Dalším faktorem, nad kterým je nutné se pozastavit, je lidská motivace. Ta se může výrazně lišit kulturu od kultury. Nakonec nás Dan zasvětil i do toho, jak lidé uvažují o penězích a placení: o penězích přemýšlíme relativně, ne racionálně; instantní platba za služby je pro nás nejvíce bolestivá. Věci/služby často hodnotíme dle námahy, kterou si myslíme že bylo potřeba na jejich výrobu/uskutečnění vynaložit.

Ariely

Po obědě přišla na řadu marketingová specialistka Kirsty Hulse, která mluvila o kreativitě. O tom, jak se na ni dnes často zapomíná, nevyhrazuje dostatečný čas. O tom, že je klíčovým prvkem v reklamou přesyceném světě. O tom, že se spotřebitelé při nákupu rozhodují spíše dle svých emocí než na základě informací. A o tom, že kreativitě se dá naučit a opakovaným procvičováním ji rozvíjet. Jako sval. „Invest in developing creativity as a skill.“

Kirsty

Všechny přednášky vybraných osobností byly zpestřeny různými vtípky, umným storytellingem a poutavými příklady z praxe. Na závěr konference nám ale i přes to dokázal vyrazit dech poslední speaker, Mark Ritson. Mark nás během 55 minut naučil, jak za pomoci 5 otázek vybudovat marketingovou strategii. „Brand strategy without all the bullshit.“ Upozorňoval na to, že strategii bychom se měli věnovat stejnou měrou jako taktice. Navíc jsme se nasmáli jeho trefným komentářům i smělým fotkám v prezentaci. Marketingový festival byl zkrátka zakončen přesně v duchu, jakým celý den probíhal - zábavně, inspirativně a nabitý informacemi pro zlepšení vlastní marketingové práce.“

1

#mrkfest

- Zuzana Kočárová
Marketing Manager