Lovebrand. Tak nás označil průzkum společnosti Behavio, kterého se zúčastnilo zhruba 1000 respondentů.
Podle jeho závěrů jsou Czechitas na prvním místě, pokud někdo uvažuje o tom jít na IT kurz. Obecně ale ve společnosti není moc velké povědomí o firmách, které vzdělávají na poli informačních technologií. Czechitas jsou sice nejznámější, ale lidé obecně neznají organizace, které v IT odvětví působí. Práci v IT přitom více než polovina žen vnímá pozitivně.
![](https://cdn.prod.website-files.com/5f1ec88c49393c944731ba99/6320a4a4bf178fa3cfd117d4_Sni%CC%81mek%20obrazovky%202022-09-13%20v%C2%A017.36.33.png)
Jaká je jejich motivace? Asi nebude překvapením, že největším důvodem ke snaze změnit kariéru nebo zaměstnání je výše mzdy. Vysoké finanční ohodnocení si ženy často spojují s prací v informačních technologiích, což je správná linka. Programátoři, testeři nebo třeba datoví analytici mají po několika letech opravdu nadprůměrné příjmy. Koneckonců o tomto tématu píšeme například v tomto článku. Na druhém a třetím místě z hlediska změny oboru jsou lepší pracovní podmínky a zajímavější pracovní náplň. A co si ženy s IT nejvíce spojují? Především stabilitu. Pro největší počet z nich je to moderní obor a profese budoucnosti.
V posledních třech letech se ve volném čase pravidelně vzdělávalo 59 % žen. Čtvrtina si prohlubovala znalosti v práci s počítačem. Z našich kurzů je přitom nejžádanější podle průzkumu tvorba webových stránek. Naučit se kódovat stránky láká téměř polovinu dotazovaných. O naše kurzy je největší zájem především mezi studentkami a ženami na mateřské. Nějaký z nich by si vybraly přes tři čtvrtiny z nich.
![](https://cdn.prod.website-files.com/5f1ec88c49393c944731ba99/6320a46c0e6ab10c488efc48_Sni%CC%81mek%20obrazovky%202022-09-13%20v%C2%A017.39.27.png)
Pro ženy, které o změně oboru uvažují, je důležité, aby v nové práci měly flexibilní místo výkonu práce (53 %) a možnost zkráceného úvazku (53 %). Třetina žen z této skupiny změnila práci před méně než dvěma roky. Ke změně oboru by je přesvědčily lepší peníze (66 %), lepší pracovní podmínky (45 %) a zajímavější náplň práce (44 %).
A jak jsou na tom jednotlivé skupiny navštěvující naše kurzy?
Studentky
Studentky se chtějí častěji rozvíjet a učit novým věcem, je to důležité pro 82 % z nich. Změnit obor by je přiměla zajímavější náplň práce a láká je práce v marketingu a ve vzdělávání. Mají také pozitivnější vztah k diverzitě (51 %), ale i k práci v IT (60 %). Více než třetina studentek si ale myslí, že práce v IT je hlavně pro muže (39 %).
Ženy na mateřské
Pro tři čtvrtiny žen na mateřské je důležité, aby měly v práci flexibilní pracovní dobu (76 %) a možnost zkráceného úvazku (77 %). Tuto možnost si s IT už nyní spojí 36 % žen, které se doma starají o dítě. Polovina z nich uvažuje o změně oboru své profese, třetina ale zvažuje vlastní podnikání.
Ženy nad 45 let
Tyto ženy jsou ve své práci stálé. Třetina z nich nikdy svou práci nezměnila a zhruba dvojnásobek si myslí, že jejich práce v budoucnu zůstane stejná. Chtěly by se ale dovzdělat v bezpečnosti na internetu (37 %) a v používání užitečných aplikací (19 %).
Kvantitativní výzkum, forma dotazování CAWI
Sběr dat 11. až 15. března 2022
1 000 lidí, reprezentativní vzorek online populace ČR.
Kvantitativní výzkum, forma dotazování CAWI
Sběr dat 1. až 5. dubna 2022
1 000 žen, reprezentativní vzorek online populace ČR.