Informatika pro středoškolačky? Nezbytná, ale podceňovaná

„Škola nemá učit, ale má nás připravovat na život.“ To jsou slova Daniela Pražáka, učitele ze ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze, která zazněla v rozhovoru pro Czechitas. Daří se to školám?

Nejen český, ale i celosvětový trh práce se mění. Profese, které jsme před deseti roky takřka neznali, jsou dnes v mnoha korporátech zcela standardní. Digitální technologie prostupují do všech oborů nevídaným tempem. Mnohdy už nestačí jen znalost kancelářských programů na základní uživatelské úrovni. Český vzdělávací systém ale bohužel není tak pružný, aby na změny dokázal vhodně reagovat. Škola tak současné studentky a studenty připravuje na svět, který byl, v lepším případě je, ale rozhodně ne na ten, který je čeká, až studium ukončí.

Ve výsledku tak ze škol (zejména základních a všeobecných středních) vycházejí studenti, kteří jsou na pracovním trhu obtížně uplatnitelní. Podle zahraničních i českých studií se digitální gramotnost v budoucnu stane nezbytnou součástí základního vzdělávání pro všechny. Schopnost využívat technologie k řešení problémů a schopnost efektivně pracovat s informacemi budou životně důležitými. Mezi nejčastější zaměstnání budoucnosti pak budou patřit datoví analytici, specialisté na umělou inteligenci nebo odborníci na automatizaci procesů.

Vzdělávat je třeba nejen děti, ale i učitele

Dívky jsou na tom dlouhodobě s digitální gramotností ještě o několik procentních bodů hůře než chlapci. Ve skupině studentů nad 16 let jsou dívky pozadu ve všech hodnocených oblastech kromě úpravy fotek a videí a používání textového editoru. Ve schopnosti ovládat tabulkový editor, tvořit prezentace nebo v základech programování dívky zaostávají až o 8 %. V dospělé populaci je pak propast ještě hlubší, mnohdy je rozdíl více než 10 %. (Zdroj: Informační společnost v číslech 2022)

Problém ale nelze hledat jen v nepružnosti systému, ale i ve vzdělávání samotných pedagogů. Také proto dnes někteří učitelé v digitálních dovednostech tápou a neumí je přirozeně zařadit do výuky. Podle šetření PISA (Programme for International Student Assessment) z roku 2018 nezahrnuje technologie do výuky 65 % učitelů, a 35 % žáků druhého stupně se dokonce nesetkává s technologiemi v žádném z předmětů.

Na druhou stranu existují tisíce učitelů, kteří umí velmi dobře reagovat na současné prostředí a využívají technologie ve výuce, což se výrazně ukázalo v dobách distanční výuky. „Co je na tom ale úplně nejdůležitější je fakt, že zařazení nových technologií a metod do výuky žáky opravdu baví,“ upřesňuje Tereza Nejdálková, učitelka SŠ a lektorka Czechitas.

S Czechitas pro dovednosti budoucnosti

Dlouhodobou ambicí Czechitas je český vzdělávací systém doplnit a podílet se společně s institucemi na jeho postupných změnách. Dáváme také příležitost všem, kteří si chtějí doplnit nebo rozšířit znalosti v oblasti digitálních dovedností a informačních technologií. Vedle každoroční série kurzů pro učitele zařazujeme do našich aktivit i kroužky a tábory pro děti nebo Letní školu IT pro středoškolačky. Ta jim během jednoho týdne ukáže, jak vypadá studium na škole zaměřené na IT. Nejenom rodiče totiž často podléhají mýtům o studiu technické nebo přímo informatické vysoké školy. Univerzity i firmy pak zbytečně přicházejí o talenty, kterých v oblasti IT momentálně chybí až 14 000.  Deset nejčastějších mýtů o studiu informatiky najdete v článku Masarykovy univerzity.

Letos si mohou středoškolačky ve věku od 15 do 20 let vybrat mezi Letní školou v Praze a Brně. Čeká je inspirativní prostředí informatických fakult na ČVUT a MUNI, přátelský kolektiv stejně naladěných holek a základy různých IT oborů, ve kterých se později mohou dále rozvíjet. Vyzkouší si tvorbu webu, vektorovou i rastrovou grafiku, úpravu fotek nebo první kroky ke tvorbě aplikací. Na závěr je čeká malý hackaton, kde se vžijí do rolí grafiček, projektových manažerek, webových vývojářek nebo mluvčích projektu. Jaké to je studovat Letní školu nám otevřeně popsaly naše absolventky z minulých let.

Nově také v Praze otevíráme Letní školu IT 2 pro pokročilejší holky, které už IT svět znají a chtějí své dovednosti prohloubit.


A na závěr si určitě nenech ujít podcast s Amálií a její cestu k Letní škole IT.


Kdo pro tebe napsal tento příběh?
Kateřina Jeřábková
Marketing Specialist

Czechitas Podcast

Příběhy, které vytvářejí ženy v IT - protože IT je budoucnost. I tvoje!