Smysluplný dárek pod stromeček? Daruj vstupenku do světa IT.
Dárkové poukazy

Anna Tesařová: Z produkční v divadle datovou specialistkou

#
min

Anna absolvovala dlouhodobý kurz Salesforce při své poslední mateřské s vidinou změny kariéry.

Anna dříve pracovala v Národním divadle jako produkční a při mateřské si přivydělávala v ZUŠ jako učitelka klavíru a hudební nauky. Do IT šla proto, aby měla více času věnovat se dětem vlastním a ne těm cizím. Na konci roku 2021 vystudovala dlouhodobý kurz Salesforce a už necelý rok působí v České spořitelně jako datová specialistka marketingových kampaní, kde denně pracuje v Salesforce, v modelu Marketing Cloud.

Aničku jsme vyzpovídali a tady je její příběh. 

Žiješ v malém městečku v Jizerských horách, dojíždíš jednou týdně za prací do Prahy. K tomu máš tři děti. Jak to všechno zvládáš? 

Nezvládám a nestíhám (smích). Dojíždím jednou týdně, a to na tři dny do kanceláře, neb mi můj nynější zaměstnavatel, Česká spořitelna, umožňuje pracovat v režimu 3-2: 3 dny kancelář, 2 dny home office. Někdy lze využít celý týden práce z domova, právě s ohledem na nemoc, ať už mojí nebo mých dětí. Je skvělé, že se dá vždy na všem s mým zaměstnavatelem a nadřízenými domluvit. V Praze přespávám dvě noci. No…která maminka má dvě noci pro sebe? 😃 Nezahálím. Věnuji se skutečně sama sobě, tj. ať už jdu třeba na jógu, masáž a nebo se dál sebevzděláváním v oblasti datové analýzy a Salesforce obecně. A ač jsem změnu dělala zejména kvůli svým dětem, tak aktuálně s nimi 3 dny v týdnu nejsem a netrávím, trápí mne to, ale jsem tzv. na cestě. Mám úžasného muže, který je ty 3 dny maminka a tatínek v jednom a neskutečně mě podporuje. 

Pracuješ v České spořitelně jako datová specialistka marketingových kampaní. Co tvá práce obnáší? 

Mojí hlavní náplní práce je vytáhnout z dat skupinu klientů, které chceme oslovit nějakou marketingovou kampaní, ať už v oblasti pojištění, úvěrů, půjček nebo investic. S business kolegy - CJE (customer journey expert), kteří mi sdělí ideální kanály (e-mail, SMS, PUSH, aplikace atp.), kterými chceme komunikaci na klienty vyslat, pak společně tvoříme tzv. journey, komunikační cestu na klienty.

A kdybys to měla vysvětlit své babičce? 

Posíláme lidem zprávy (e-maily, SMS, pushky, zprávy do aplikací), aby si zřídili lepší pojistku, výhodnější úvěr či půjčku. Je to takto více srozumitelnější? 😅

Anna Tesařová

Kurz Salesforce jsi dělala při mateřské s tím, že chceš změnit kariéru, což se ti nakonec povedlo. Ve 43 letech. Kdo nebo co tě přimělo změnit práci? 

Ta nutná změna ve mne byla zakořeněná vždy, akorát ji vždy něco přebilo nebo jsem té nutnosti nedávala v určitých životních fázích takovou pozornost. Vždy mne bavila každá práce, kterou jsem v životě dělala a dělala jsem ji naplno a s láskou. Ono to zní teď možná banálně, ale víc a víc jsem si uvědomovala, že ten vnitřní motor ke změně je stále zapnutý a aktivní. Musela jsem sama sobě přiznat a nakonec si připustit, že chci změnu opravdu uskutečnit. Bylo to postupné, přesvědčení ke změně ve mne uzrávalo několik let. Udělat ten krok ke změně nebyl vlastně vůbec lehký. Stále se ohlížíte na to, že máte doma 3 děti, hypotéku na krku, a co když to nevyjde? Jsem dost velká ranařka, takže i za cenu ztráty “známého” se ráda vydávám do “neznáma”. Řídím se příslovím “Kdo nic nezkusí, nic nezíská”, aneb jak mi vždy rodiče říkali, “za zkoušku nic nedáš”. Tak jsem se přihlásila současně na dva dlouhodobé kurzy Základy datové analýzy a kurz Salesforce, které Czechitas v té době vypsaly. Ze začátku to bylo náročné, hodně neznámého, hodně studia, věnovala jsem přípravám a úkolům svůj volný čas, až to někdy nebylo po vůli rodině. Můj skvělý muž mne ve všem podpořil, viděl, že mne to zajímá, baví a taky věděl, že tu změnu prostě chci. Podpořili mne i děti, které mě nechávali studovat a pročítat si materiály a taky moji rodiče, kteří tu a tam pohlídali naše děti. Jsem všem moc vděčná, protože bez této podpory bych to vlastně nezvládla. 

V průběhu 3 měsíců a kousek jsem tedy “jela” paralelně dva kurzy a úžasné na tom bylo, že na konci se mi to krásně vše spojilo 🙂

Jak sis hledala práci? Šlo to rychle?

Po kurzech jsem se rozkoukávala, stále jsem učila děti hrát na klavír, tu a tam jsem si přečetla nějaký inzerát. Sebevědomí na to, se někam přihlásit jsem však neměla dost velké. Maminky, co jsou na mateřské nebo po mateřské mi budou rozumět (smích). Nakonec jsem objevila inzerát od České spořitelny, kde hledali datového specialistu se znalostí Salesforce. To mi znělo jako vysněný job! Takže opět mi v hlavě naskočilo “za zkoušku nic nedáš” a poslala jsem přihlášku, to bylo asi 5 měsíců po konci obou kurzů v Czechitas. A kupodivu mne vzali! Nemohla jsem tomu věřit, protože člověk nemá až tak moc velké zkušenosti, nabité z praxe, pouze z kurzů, nicméně to vyšlo a jsem kolegům, kteří mne do ČS přijali, opravdu vděčná, že mi umožnili změnit ve 43 letech “kariéru”. 

Je pochopitelné, když člověk přijde do nové práce a na první dobrou nerozumí hned všemu. Podělíš se s námi o nějaký svůj “fuck-up”, který se ti stal? :) 

Na konci roku se zasílala pečující kampaň, u které byly poměrně zmatky ohledně výběrové skupiny klientů, na kterou měla kampaň jít. Nedostala jsem od kolegů všechny vstupní informace a data byla špatně. V první vlně komunikace byli osloveni i ti klienti, kteří osloveni být neměli, což se ukázalo asi za dva dny po odeslání komunikace. Bylo to velmi nepříjemné. Druhá vlna odešla už zcela v pořádku. Holt chybami se člověk učí! 

Nedávno jsi získala certifikaci pro Marketing Cloud. Jaké znalosti jsou pro výkon tvé práce potřeba umět?

Pro mou práci konkrétně je potřeba rozumět datům, umět v nich číst a pomocí SQL z nich extrahovat tu správnou skupinu klientů, případně umět vytáhnout data pro nějakou drobnější analýzu/reporting. Důležité je také mít business cítění, porozumět partnerům a business kolegům a jejich požadavkům. Také pracuji s různými nástroji a aplikacemi jako jsou FuJira, Confluence, Teams, MS Office atp., takže takové ty běžné základy práce s PC. Certifikát jsem si dělala pro sebe, abych více porozuměla Marketing Cloudu jako takovému, protože v práci pracujeme jen s částí tohoto modulu Salesforce. 

A co soft skills? Potřebuješ je ke své práci? 

Rozhodně! Bez komunikačních dovedností, určité dávky asertivity, adaptace nebo schopnosti pracovat v týmu se v této práci člověk neobejde.

Předtím jsi dělala produkční, obrat v kariérě je tedy obrovský. Hodí se ti nějaké dovednosti z předchozí práce při výkonu té současné? 

Ačkoli se to může jevit jako zcela odlišné prostředí divadlo-banka, tak principy zůstávají stejné. Nejvíc využívám svých organizačních dovedností a komunikačních schopností, které v divadle prostě byly základem, dále stresuodolnost, samostatnost, schopnost řešit nepříjemnosti a nedorozumění, klást správné otázky správným lidem - to je taky důležité. 

Pojďme se dostat k samotnému kurzu Salesforce. Co ti kurz dal? Stačily ti nabyté znalosti z kurzu, abys získala práci? 

U Czechitas jsem si dělala kurz Salesforce, tj. modul Sales & Service Cloud, s Marketing Cloudem jsem nepřišla vůbec do kontaktu. Kurz mi krom získání nových kontaktů a známých otevřel vrata do totálně pro mne tehdy neznámé platformy a ekosystému Salesforce. Je to nekonečný prostor pro zlepšování se. Kurz jako takový mi dal skutečně základy. Probíhal spíš jako konzultační webinář, neb jeden týden jsme měly přednášku & konzultace a další týden jsme musely samostatně pracovat, a to formou trailů a modulů, které jsme musely plnit a splnit do konce kurzu na online učební platformě Trailhead. Připravovali jsme se tím na roli Salesforce Administrátorky. Samozřejmě velkou roli hrála také osobní motivace, snaha rozvíjet a plnit si traily a moduly, které rozšiřovaly a prohlubovaly znalosti. Nemohu soudit, zda nabyté znalosti z kurzu Salesofce stačí na získání práce pro roli junior admina SF, myslím, že ano, neb je to skutečně obsáhlé téma, které je v průběhu kurzu pokryto celé. Sama jsem nastoupila do úplně jiného modulu Salesforce a můžu říct, že ačkoli je SFMC (Salesforce Marketing Cloud) dost odlišný od Sales a Service Cloudu, tak základy a podstata platformy a celého ekosystému jsou vlastně stejné. Důležité je se nebát, a i když pochybujete o svých znalostech, dovednostech, zkušenostech, tak to opravdu zkusit!

Co máš na Salesforce ráda? 

Asi nejvíc mne na tom baví to, že se člověk může stále něco nového učit, stále růst a rozvíjet se. Baví mne i to, že pokud si nevím s něčím rady, mohu se skrze Trailhead platformu zeptat jakéhokoliv člověka na světě, který je zainteresovaný v tomto ekosystému, na řešení, doporučení, radu. 

Jakému typu lidí bys doporučila práci v Salesforce? 

Všem, kteří se učí rádi nové věci, mají rádi seberozvoj, chtějí ve svém životě růst. To vše Salesforce umožňuje. 

Jaké máš plány do budoucna? 

Jééé, těch je! To nevyjmenuji všecko! Chci cestovat s dětmi, aby poznaly život v jiných státech, chci ze svých dětí vychovat slušné lidi, chci se stát digitálním nomádem, chci mít více času na všechno jiné než je práce, chci omezit svou workoholickou povahu, chci se dále vzdělávat, rozvíjet a růst v rámci Salesforce. V brzké budoucnosti pak chci složit certifikát Salesforce Administrator, protože jsem ho po kurzu nesložila a který si tak nějak “dlužím” 😊

Anička se svou rodinou

Uč se s námi Salesforce

Odhaduje se, že do roku 2026 bude na českém pracovních trhu potřeba zhruba 6 000 nových Salesforce odborníků. Pokud tě Salesforce zaujal a přemýšlíš, zda by to bavilo i tebe, doporučujeme se přihlásit na večerní dvoudenní kurz Úvod do Salesforce. Chystáme i dlouhodobý kurz na Salesforce, a to na podzim. Zjistíš, co tato platforma nabízí a jak na její administraci. Kromě základní administrace a správy systému se ponoříš i do tajů reportů, importů i kampaní.

Taky připravujeme novinku – Úvod do Salesforce Marketing Cloud. Tento kurz ti představí využití nejmodernějších IT technologií v dnešním marketingovém prostředí.

Kdo pro tebe napsal tento příběh?

Czechitas Podcast

Příběhy, které vytvářejí ženy v IT - protože IT je budoucnost. I tvoje!

Zůstaňme v kontaktu

Odebírej náš měsíční newsletter, ve kterém se seznámíš s IT, najdeš inspirativní příběhy, novinky z oboru, ale i pozvánky na konference. Čas od času ti dohodíme slevu na vstup, zajímavé pracovní příležitosti nebo tipy, kde se dál vzdělávat. Buď v obraze!

Odebírej Newsletter