Smysluplný dárek pod stromeček? Daruj vstupenku do světa IT.
Dárkové poukazy

Co říci o Brnu? Za poslední roky si získalo pověst studentského moderního města s dobrou kvalitou života. Ve městě je velmi silné IT zázemí v podobě mnoha technologických firem. Na druhou stranu, vzhledem k atraktivitě města a pracovním příležitostem je přetížená doprava a trpí životní prostředí. Pojďme společně vymyslet, jak zlepšit život obyvatel, jejich informovanost, nebo posunout město zase o krok dál do budoucnosti. Z pohledu dat se nabízí využít datový portál města data.brno.cz nebo národní katalog otevřených dat data.gov.cz

Proč se přihlásit? I Ty můžeš…

  • vytvořit něco, co bude pro město Brno přínosné. Zkus udělat život v Brně jednodušší, přispěj k jeho rozvoji.
  • vyhrát finanční odměnu za nejlepší projekt pro svůj tým, což taky není k zahození. Za první místo je odměna 20 tisíc Kč, za druhé 15 tisíc Kč a za třetí 10 tisíc Kč
  • potkat zajímavé a inspirativní lidi, vzájemně se inspirovat a něčemu novému přiučit.
  • zažít příjemné a moderní zázemí pro hackathon, přijít na nové nápady a ponořit se do života v Brně trochu jinak.

AI challenge

Ve spolupráci s platformou Brno.AI udělíme speciální výhru v podobě dvou vstupenek na konferenci Machine Learning Prague 2024 v hodnotě 580 EUR pro tým, který v rámci svého řešení použije umělou inteligenci. Inspirovat se můžete v příkladech využití AI ve veřejné správě v Evropě.

Možná témata? 

Dopravní výzva

Vytvořte inteligentní (multimodální) plánovač dopravního spojení v Brně. Tato aplikace bude zohledňovat více módů dopravy než jen veřejnou dopravu, a to auto, kolo, bikesharing, chůzi, běh. Může mít i uživatelské předvolby, které by hledaly spojení šitá na míru (ekologicky, sportovně, nejrychleji apod.)
Data: Aktuální jízdní řády IDS JMK, sklonitost komunikací, plynulost dopravy

Analyzujte cyklodata z Brna a pokuste se o jejich integraci do jednoho modelu. Sjednoťte je k jedné dopravní síti Open street map (OSM).
Data: kampaň Do práce na kole, bikesharing, cykloopatření, Silniční síť BKOM

Zamyslete se nad vznikem aplikace či analyzujte data z WAZE. Cílem bude ukázat problematická či kritická místa, tj. místa s nejvíce dopravními nehodami, poškozenou infrastrukturou (povrch vozovky, značení apod.).

Analyzujte a predikujte obsazenosti stanic Bikesharingu (Nextbike). Na základě dat obsazenosti stanic bikesharingu lze analyzovat území z hlediska kritických míst (přebytek kol, nadbytek kol), existuje i možnost predikce potenciálu poptávky/nabídky (regresní model) v závislosti na počasí, ročním období, sklonu terénu. Přínos výstupu vidíme jak pro poskytovatele, tak i pro město, a to v oblasti komunikace a možných opatření, které povedou k lepší distribuci kol pro občany.
Data: stanice bikesharingu (počet kol) 10 min interval červen→prosinec, záznamy umístění jednotlivých kol. Sklonitost komunikací.

Životní prostředí

Vytvořte přehlednou aplikaci kvality ovzduší v Brně a využijte tak data z projektu “Monitoring kvality ovzduší ve vybraných lokalitách města Brna”. 

  • Projekt “Monitoring kvality ovzduší ve vybraných lokalitách města Brna” byl financován z Norských fondů – Výzvy 2A Tromso.
  • V průběhu celého roku 2022 bylo prováděno měření kvality ovzduší na 12 lokalitách města Brna.
  • Brno má dále k dispozici aktuální/realtime data z několika měřících stanic. 
  • K dispozici jsou i unikátní data ze senzoru, který byl umístěn na autíčku, které monitoruje rezidentní parkování.

Nebo se chcete zaměřit na změnu klimatu a tepelný ostrov města - analýza teploty povrchů a její vliv na klima ve městě?

Úřední desky

Umožněte vytěžení otevřených dat z úředních desek v Brně díky vytvoření jednotné aplikace pro občany. Magistrát města Brna a několik jeho městských částí mají publikována otevřená data ze svých úředních desek. Další městské části se budou k publikaci úředních desek v otevřeném formátu v rámci jednotného systému města postupně přidávat. Mohla by proto vzniknout aplikace pro občany, která by pomohla hledat a najít relevantní informace. Tím by se odstranila dosavadní nepřehlednost úředních desek.  Např. se nabízí využít funkcí notifikace či prohledávání nahraných dokumentů. 

Data: stanice bikesharingu (počet kol) 10 min interval červen→prosinec, záznamy umístění jednotlivých kol. Sklonitost komunikací.

Školství v Brně

Využijte data o školství v Brně v kombinaci s daty o školství z CERMATu. Nabízí se udělat analýzu dat a nebo aplikaci, které by hodnotily brněnské školství na základě předvolených kritérií.

Chatbot pro web města

S rozvojem AI v poslední době se roztrhl pytel s mnoha nástroji, které komunikují se zákazníky a pomáhají jim se orientovat v nabízených službách. Nabízí se vytvořit AI pomocníka pro brněnský web Brno.cz nebo pro některý z brněnských mikrowebů. 

Aplikace, která bude varovat před nebezpečími

Po vzoru japonské aplikace NERV můžete podpořit vznik obdobné aplikace, která by varovala občany před nenadálými nebezpečími jak přírodního charakteru, tak i před krizovými situacemi, jež jsou způsobené člověkem.

Nejlepší projekty budou dále rozvíjeny a dokončeny! 

Článek o předchozím Hackathonu 2022

Podívej se na fotky

Hackuj Brno
Hackuj Brno
Hackuj Brno
Hackuj Brno
Hackuj Brno
Hackuj Brno

Pro koho #HackujBrno | hackathon 2024 je?

Pro všechny, koho zajímají (nejen brněnská) data a rád nad nimi přemýšlí, staví a analýzy a nové produkty. Určitě se uplatní někdo, kdo se vyzná v Pythonu, Java Scriptu, SQL a databázích nebo v datové analýze a dashboardech. V týmu by měl být minimálně jeden Back-Enďák. Není ale nutné mít v týmu jenom IT zručnosti. Vzhledem k možné šíři řešených problémů se v týmu ajťáků uplatní také geografové, designéři, urbanisté, sociologové, nebo další kreativci.

(Hackathonu se mohou zúčastnit jak muži tak ženy.)

Jednotlivci/týmy

Hackathonu se můžou zúčastnit jak týmy o velikosti 3 až 5 členů, tak také jednotlivci. Z jednotlivců pak vytvoříme vhodně složené týmy už před začátkem hackathonu, abychom neztráceli čas s tvorbou týmu na začátku akce.

Neformální setkání

Dne 10. 4. 2024 od 18:00 hodin proběhne v Brně neformální setkání. Během tohoto setkání se dozvíš jak pracovat s otevřenými daty, které Ti budou k dispozici a zároveň  se budeš moci seznámit jak s účastníky hackathonu, tak i s jeho organizátory. Místo setkání upřesníme.

Kdy

‍Začátek: 13. 4. 2024 9:00 hod 
Konec: 14. 4. 2024 cca 13:00 hod (včetně vyhlášení vítěze)

Kde

SAP Labs, Spielberk Office Centre,
Holandská 2/4, 4.patro,
639 00, Brno

Harmonogram akce

13. 4. 2024

  • od 8:00 - registrace
  • 9:00 - organizační info
  • 10:00 - začátek maratonu hackathonu

14. 4. 2024

  • 10:00 - konec hackathonu a prezentace projektů (7 minut na prezentaci, 3 minuty na otázky)
  • zasedání hodnotící komise a vyhlášení výsledků

Občerstvení

K dispozici pro vás budeme mít hektolitry kávy a energetických nápojů, oběd, večeři, snídani a snacky na noc. 

Výhra

První tým získá 20 000 Kč, druhý tým 15 000 Kč a třetí 10 000 Kč. Kromě peněžních cen budou poskytnuty také věcné ceny. 

Kritéria hodnocení

Hodnotící komise se bude skládat z 5 členů a budou v ní zástupci města, Czechitas nebo soukromého sektoru.

Hlavním hodnotícím kritériem je přínos projektu pro město a jeho občany. Může se jednat jak o zvýšení transparentnosti, zefektivnění procesů nebo ušetření času. Druhým nejdůležitějším kritériem je pak proveditelnost řešení a následná náročnost implementace do praxe. Posledním kritériem hodnocení je celková úroveň provedení, nebo-li design a uživatelská přívětivost řešení. 

Vyhlášení výsledků

Vyhlášení výsledků proběhne v neděli 14. 4. 2024 (více v Často kladené dotazy - Jakou podobu má mít výsledek a Jaká jsou hodnotící kritéria). 

Registrace a podmínky

Registrace bude uzavřena po naplnění kapacity, tak neváhej!

Vstupné 

Vstupné je 150,- na osobu (občerstvení v ceně)

FAQ

Můžu se zúčastnit jako jednotlivec nebo musím mít tým?
I když se hackathonu účastní týmy o velikosti 3 až 5 členů, můžeš se přihlásit také jako jednotlivec, pokud svůj tým nemáš. Z jednotlivců pak vytvoříme vhodně složené týmy už před začátkem hackathonu, abychom neztráceli čas s tvorbou týmu na začátku akce.
Jaké dovednosti musíme mít?
Určitě se uplatní někdo kdo se vyzná v pythonu, javascriptu, SQL a databázích nebo v datové analýze a dashboardech. V týmu by měl být minimálně jeden Back-Enďák. Není ale nutné mít v týmu jenom IT zručnosti. Vzhledem k možné šíři řešených problémů se v týmu ajťáků uplatní také geografové, designéři, urbanisté, sociologové nebo další kreativci.

I když se hackathonu účastní týmy o velikosti 3 až 5 členů, můžeš se přihlásit také jako jednotlivec, pokud svůj tým nemáš. Z jednotlivců pak vytvoříme vhodně složené týmy už před začátkem hackathonu, abychom neztráceli čas s tvorbou týmu na začátku akce.

Určitě se uplatní někdo kdo se vyzná v pythonu, javascriptu, SQL a databázích nebo v datové analýze a dashboardech. V týmu by měl být minimálně jeden Back-Enďák. Není ale nutné mít v týmu jenom IT zručnosti. Vzhledem k možné šíři řešených problémů se v týmu ajťáků uplatní také geografové, designéři, urbanisté, sociologové nebo další kreativci.

Ne, není to nevyhnutelné. Využívat data z portálu data.brno.cz doporučujeme, ale můžete také použít jakýkoliv jiný kvalitní zdroj dat.

Nejlepší je zajít si do datového katalogu - data.brno.cz/search?collection=Dataset ale pro rychlý přehled toho, co všechno je k dispozici, je také možné zajít na stránku data.brno.cz/pages/otevirani-dat. Data na data.brno.neustále přibývají a proto je dobré z času na čas zkontrolovat zda li něco nového nepřibude nebo je možné sledovat twitter data.brno kde jsou všechny nové datové sady propagovány. Organizátoři doporučují najít si i jiné zdroje otevřených dat jako je například NKOD nebo portál otevřených dat Ministerstva financí.

Zkuste napsat kdykoliv před začátkem hackathonu na data@brno.cz a my se vám pokusíme pomoci. A čím dříve, tím lépe.

Ne, nemusíte. Naopak, můžete je dokonce úplně ignorovat. Nastíněná témata a okruhy slouží ale jako vodící prvek a v případě, že vás po vašem brainstormingu nenapadne nic jiného, tak je použijte.

Ne nemusí. I když je pravda, že velká část dat je prostorová, stále tam najdete i ty neprostorové jako například hlasování zastupitelstva nebo data GTFS. Navíc i prostorová data ne vždy nevyhnutelně musí pracovat s prostorem.

Bohužel ne. Město Brno má v tomto svázané ruce a proto doporučujeme týmům pro účely hackathonu uložit si jenom nevyhnutelné množství dat. V případě úspěchu projektu v hackathonu a jeho následného rozvoje už město samozřejmně zabezpečí všechny další technické kapacity.

Velká většina dat na data.brno.cz by měla už být vyčištěna, a proto by vám tahle starost měla odpadnout. Některé datasety obsahují atributy, které se odkazují na číselníky, takže bude nutné je propojit s daty. Kdybyste náhodou na nevyčištěná data přece jen narazili, tak nebude nutné čištění do detailu řešit. Umíme totiž jejich vyčištění zařídit. V takovém případě stačí jenom identifikovat, co všechno a jak by mělo být očištěno tak, aby to bylo pro váš projekt dostačující. Data z jiných zdrojů, jako například z Národního katalogu otevřených dat, však nemusí být vždy  vyčištěna. Možná se tedy s tímto problémem potkáte a budete jej muset řešit. 

Nejlepší by bylo mít funkční prototyp, kdy by alespoň byly ověřeny principy fungování celého projektu tak, aby bylo jasné, že je projekt uskutečnitelný. Všechny týmy budou mít na konci hackathonu 7 minutovou prezentaci, kde tyto principy představí a vysvětlí svůj projekt. Jak prezentaci tak projekt samotný by mělo jít sdílet s hodnotící komisi například přes Google Drive. 

Komise bude hodnotit projekty z hlediska:

  • Přínosu projektu pro město a jeho obyvatele, jako například zvýšení transparentnosti, zefektivnění procesů nebo ušetření času. 
  • Inovativnosti daného řešení ve srovnání s tím, co je již v současnosti v Brně k dispozici nebo používáno
  • Proveditelnosti řešení a náročnosti na implementaci do praxe v prostředí města Brna. 
  • Celkového technického provedení projektu, jako je design, technické řešení či celková uživatelská přívětivost.

Město Brno by rádo ve spolupráci s vítěznými týmy navázalo na jejich nápad a uvedlo vítězné projekty do života. Důležité bude vyjasnění časové a finanční náročnosti dokončení nápadu / projektu. Bude ovšem záležet na individuální domluvě mezi městem a soutěžními týmy.

Budeme mít pro vás nachystané prostory, internet, jídlo a pití. K dispozici vám budou mentoři a  samozřejmé budou konzultace s organizátory. Všechno další, co budete potřebovat a bude to relevantní :-), se budeme snažit zabezpečit, ale musíte nám dát vědět dopředu.

První tým získá 20 000 Kč, druhý tým 15 000 kč a třetí 10 000 kč. Kromě peněžních cen budou poskytnuty také věcné ceny jako například trika apod. 

Budeš potřebovat pohodlné oblečení, notebook, karimatku a spacák (pro případ, že si budeš chtít pospat), hygienické potřeby a dobrou náladu :-).

partneři akce

MÁŠ OTÁZKY K ORGANIZACI?

MÁŠ OTÁZKY K DATŮM?

data@brno.cz