Zakladatelka M.arter Andrea Bohačíková: Rodičovská není brzda

Zakladatelka Andrea Bohačíková v rozhovoru přibližuje překážky žen i mužů na rodičovské dovolené i sílu komunity lidí s malými dětmi.

Tak zní heslo organizace M.arter, která se stará o ženy a muže na rodičovské dovolené a dává jim know-how a sebevědomí při návratu na pracovní trh. Zakladatelka Andrea Bohačíková v rozhovoru přibližuje překážky žen i mužů na rodičovské dovolené i sílu komunity lidí s malými dětmi.

Jsi zakladatelkou M.arter. Můžeš nám organizaci přiblížit?

M.arter je vzdělávací a networkingová platforma pro ženy i muže na rodičovské dovolené. Jsme tu pro všechny, kteří chtějí dál růst stejně jako jejich malí parťáci. Pomáháme s návratem na pracovní trh, a to jak na stávající nebo novou pracovní pozici, s osobním rozvojem nebo se začátkem a vedením vlastního podnikání.

V praxi to znamená, že pořádáme online workshopy, webináře od top profesionálů z široké palety oborů. Dále nabízíme online výběrové programy na restart kariéry, pro tzv. volnonožce i začínající nebo pokročilé podnikatelky. Během první vlny pandemie COVID-19 v Česku jsme založili databázi práce pro rodiče malých dětí (home office, částečné úvazky, flexibilní pracovní doba, práce jako OSVČ atd.), kteří vinou této krize přišli o zaměstnání nebo hledají nové. Máme také služby pro zaměstnavatele, jež chtějí ukázat, že je skutečně zajímají jejich zaměstnanci z řad rodičů malých dětí. Od ledna vydáváme navíc vlastní podcast Rodičovská není brzda. Tam si zveme hosty, kteří potvrzují, že rodičovská není brzda, pokud to tak nechcete.

Vše, co v rámci M.arter vzniká, není v žádném případě pouze dílem mým. Stojí za tím úžasný energií nabitý tým 13 holek ze čtyř měst v čele s mou parťačkou a COO&Community managerkou M.arter, Bárou Hoškovou. Přičemž více jak 70 % z nich je samo na rodičovské dovolené a tím také dokazují, že rodičovská není brzda.


Profilova

Kde vznikl nápad pořádat kurzy pro ženy a muže na RD?

Ono to nebylo tak, že bych si řekla: "Bylo by super pořádat workshopy, kurzy aj. pro holky na rodičovské dovolené." Problém negativních dopadů rodičovské dovolené si mě našel sám. I když sama ještě máma nejsem, díky kamarádce Kristýně a jejímu prvnímu synovi Alexovi jsem poznala skutečný svět či život matky na rodičovské. Ten nemusí vždy vypadat růžově jako v reklamách, filmech či seriálech. Ale naopak kvůli tomu, že máme v ČR jednu z nejdelších rodičovských na světě (až 4 roky na 1 dítě), může být pěkně náročný, pochmurný a šedivý. To jsem se rozhodla změnit.

Jen pro představu mluvím o sociální izolaci, která přináší frustraci, deprivaci, depresi, syndrom vyhoření či riziko alkoholismu. Dále vysokou nezaměstnanost, nedostatek míst na částečné úvazky, ztrátu lidského kapitálu a úpadek sebevědomí žen na rodičovské dovolené.

Samotný nápad založit M.arter, využít barter a vytvořit tak vzdělávací a networkingovou platformu, mě napadl na začátku roku 2018 v jednom pražském baru při diskuzi s přáteli na téma „péče o děti vs. kariéra“.

Co tím myslíš využít barter? Můžeš to nějak přiblížit?

Ráda. V případě, že jsi na mateřské či rodičovské dovolené nebo těhotná budoucí matka a poskytneš nám své know-how jako lektorka či lektor, máš nárok na jiný workshop dle vlastního výběru zdarma.

No, a jsi-li profesionál ve svém oboru, který by své znalosti rád předával dál, ale není na mateřské, rodičovské nebo těhotná matka, vůbec to nevadí. Tvůj workshop rádi zařídíme. A ty od nás získáš marketing, PR, nové kontakty i CSR aktivitu, stejně jako potvrzení tvé profesionality.

Jaký je poměr účastníků? Předpokládám, že převládají ženy?

Záludná otázka. M.arter je otevřená platforma. Jsme tu pro mámy i táty. Nikoho nediskriminujeme. Pravdou však zůstává, že naše vzdělávací či rozvojové aktivity stále navštěvují převážně ženy. Pánové na rodičovské v tuto chvíli představují pouhé 1 procento našich účastníků. My však nevěšíme hlavu a radujeme se z toho, že naše mise zajímá také muže. Těšíme se, jak to procento poroste. Věříme, že jsme teprve na začátku. Jen pro představu před COVID-19 bylo v České republice pouze necelé 2 % otců na rodičovské dovolené. V porovnání tedy to číslo zas tak malé není.

To nemluvím o desítkách lektorů (mužů) v našem portfoliu, kteří jsou báječní. Navíc vždy kromě svého know-how, zkušeností a informací přímo z praxe přinesou i energii, která mne, celý tým i účastníky neskutečně baví.


Received 213759832984477

O jaké kurzy je největší zájem? Víš proč?

Každý náš workshop je vlastně jedinečný takže těžko říci, o který přesně je největší zájem.

Řekla bych, že vedou témata týkající se sociálních sítí. Nabízejí velký potenciál, jak najít práci stejně jako vybudovat vlastní značku a to zvláště v této době. Hodně jsou žádané oblasti práva, neb neznalost zákona nikoho neomlouvá. Jsem moc ráda, že si to čím dál více lidí uvědomuje. Dále také schopnost prodat sebe sama např. na pracovním pohovoru či v zaměstnání nebo prodej produktů a služeb. Za mě je prvním krokem uvědomit si, že je třeba zapracovat na svém sebevědomí a umět se prosadit. My už pomůžeme zařídit ty další.

S čím bojují nejvíce ženy a muži na RD?

Se ztrátou sama sebe, sebevědomí, sebedůvěry, sebehodnoty a know-how, což přichází s náhlou změnou sociální role s určitou sociální izolací a výpadkem z trhu práce.

Poté s nedostatkem pomoci s hlídáním a péčí o děti. Babičky jsou většinou daleko a vy nechcete své dítě někam a hlavně jen tak k někomu odkládat. Proto byly na většině našich workshopů před COVID-19 děti vítaným parťákem, ne překážkou.

Neměli bychom také zapomínat na silné stereotypy typu: “matka by měla být pouze doma, starat se o děti a neřešit kariéru” či naopak "ty jsi pouze doma a nic neděláš, vždyť jsi na dovolené" nebo “otec se o dítě nedokáže postarat jako jeho matka” aj.

Velkými tématy jsou také time management, skloubení rodiny s kariérou a také nedostatek pracovních míst na částečný úvazek, s možností flexibility či home office. Další tématem je také nedostatek míst ve školkách, což nám vytýká např. i Evropská Unie. Jen pro představu před COVID-19 jsme u nás měli zaměstnaných pouhých 9 % žen na částečné úvazky, zatímco průměr EU je 32 %! To je také jedno z hlavních témat, kterému se M.arter věnuje v rámci advokační činnosti potenciálu rodičů malých dětí. Bavíme se s firmami, státem i jinými organizacemi a vytváříme různá řešení.

Spolupracujete nějak s Czechitas?

Přímo s Czechitas zatím nijak nespolupracujeme. Víme však o sobě. Jedna ze spoluzakladatelek Czechitas, kariérová poradkyně, Monika Ptáčníková je dokonce naší lektorkou workshopu #IamRemarkable, kde pracujeme právě na sebevědomí a sebehodnotě účastníků.

S Ditou (Formánkovou dříve Přikrylovou zakladatelkou Czechitas pozn. redaktora) jsme si řekly, že až bude nějaký konkrétní projekt, kde by dávalo smysl spojit síly, dáme si vědět a spolupráci případně zahájíme. Myslím si, že rok 2020 byl náročný jak pro Czechitas, tak pro M.arter. Obě organizace měly hodně práce s udržením své mise v chodu. Uvidíme, co přinese 2021.

Co korona a nemožnost pořádat prezenční kurzy. Jak jste zareagovaly?

M.arter byl původně postaven převážně jako offline platforma. Jedním z našich cílů je předcházet již zmíněné sociální izolaci žen a mužů na rodičovské dovolené. Více jak 80 % našich aktivit se před COVID-19 týkalo osobního setkávání. To však není od března 2020 možné. Jelikož nejsme financováni z dotací či grantů, ocitly jsme se při první vlně bez veškerých příjmů. Zůstaly nám pouze výdaje. Musely jsme dát veškeré plány růstu a škálování organizace do dalších měst apod. do šuplíku a soustředit se na přežití a adaptaci organizace na nové pořádky. První vlnu M.arter přežil. Našly jsme nové cesty i možnosti. Krizi jsme vzaly jako příležitost a určité věci změnily. Děláme to, co děláme od začátku. Posloucháme svou komunitu a přicházíme s novými produkty přímo pro ní. V naší nabídce tedy najdete veškeré aktivity online, nové kurzy, programy na míru aktuální situace, možnost předplatného či větší propojení s pracovním trhem, na kterém neustále pracujeme, stejně jako nový podcast Rodičovská není brzda. To však není všechno. Už teď děláme na dalších nových projektech. Sledujte nás a těšte se na ně.


Jpg

Obecně je pro ženy na RD a po ní dost častý problém, že firmy nenabízí částečné úvazky. Proč tomu tak u nás je? Jak by se to dalo změnit?

Určitě by situaci rodičů malých dětí pomohlo více pozic na částečné úvazky a podpora flexibilní pracovní doby. Zde je však problém, který jako obchodník moc dobře chápu. V České republice máme velké daňové zatížení platů. Proto je na první pohled pro zaměstnavatele nevýhodné částečné úvazky nabízet. Pomohla by zde určitá pomoc, úleva či něco podobného. Nechci nikomu sahat do svědomí. Ale nevím, zda to můžeme čekat, když sám stát dává ještě méně polovičních úvazků než soukromý sektor.

Soukromému sektoru tedy chybí příklad nebo chcete-li vzor, jak s částečnými úvazky pracovat. Zkrácené úvazky tedy nejsou nijak zvýhodněné. Nic soukromý sektor nemotivuje či neinspiruje zkrácené úvazky nabízet v kombinaci s tím, že manažeři dost často neumí řídit týmy, které nejsou klasického ražení.

Jako země se můžeme inspirovat třeba Holandskem. Práci na částečný úvazek zde podporují jako prostředek na snižování nezaměstnanosti ze strany sociálních partnerů i státu. Jelikož se částečné úvazky netýkají pouze skupiny žen na nebo po rodičovské, ale například i seniorů či jiných skupin.

Jak je to s cenou kurzů? Jaká je kapacita? Působíte i mimo Prahu?

Ceny aktivit jsou nastaveny tak, aby si je mohl dovolit praktický každý, kdo souzní s myšlenkou, že rodičovská není brzda. Je nám jasné, že ženy na rodičovské nemají peněz nazbyt. To také představuje jednu z našich přidaných hodnot. Přinášíme prémiové vzdělávání za velice rozumné ceny. Kapacita online workshopů či webinářů není u některých témat omezena. U jiných se zase pohybuje mezi 15 - 25 účastníky, aby byl zajištěn individuální přístup i prostor pro interakci s lektorem. Během první vlny COVID-19 se M.arter stal online platformou ze 100 %. Veškeré naše vzdělávací či rozvojové aktivity najdete online. Těšíme se však, že až situace dovolí, uspořádáme i něco, kde se účastníci budou moci potkat osobně. To se zatím týká Prahy a Brna.

Jaké jsou tvoje osobní a M.arter plány?

M.arter plány jsou jasné. Dál a dál ukazovat i dokazovat, že rodičovská není brzda, když to sami nechcete a měnit tím zaryté stereotypy ve společnosti. Zlepšovat stávající podmínky rodičů malých dětí na trhu práce. Již teď chystáme další projekty, které mají pomoci s větším napojením na trh práce, ale i s většími možnostmi pro podnikatele z řad rodičů malých dětí. Také plánujeme vylepšovat stávající produkty a služby i vytvářet nové.

Co se týče mých osobních plánů. Jsou následující: pracovat na sobě a poznávat se, užívat si času na práci stejně jako toho s rodinou, přáteli i těmi, co mám nejraději. Posunout se s mým “učením” programování, na které teď nebylo mnoho času. Dovychovat svého anglického buldoka, Boba. I když to už se asi nepovede :)

Tvořit a budovat. Možná Tě překvapí, že se to netýká pouze M.arter, ale např. i nového startupu Beauty Hero - projektového dítka, které jsme s kamarádkami vymyslely za první vlny COVID-19. Jedná se o první webovou platformu propojující profesionály (kadeřník, holič, kosmetička, vizážista, pedikérka, manikérka, masér) s jejich potencionálními klienty pro poskytnutí jejich služeb v pohodlí a hlavně bezpečí tvého domova či kanceláře. Tomu se teď hodně věnuji a mám s ním skutečně velké plány. Držte nám palce!

Odkazy na web a sociální sítě

Facebook:https://www.facebook.com/M.arterplatforma/

Instagram: https://instagram.com/marter.wp

LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/m-arter/

www.marter.cz

www.beautyhero.cz

Kdo pro tebe napsal tento příběh?
Jan Schönbauer
Media Relations Specialist