Dvě vyjimečné ženy u jednoho mikrofonu. Bývalá ředitelka Google Táňa a zakladatelka Czechitas Dita. O jejich společném příběhu, o osobním rozvoji i budoucnosti Česka. Poslechni si.
Dita chtěla postavit platformu pro vzdělávání holek. Táňa jí nabídla důvěru, mentoring a první velký grant. Od té chvíle uběhlo deset let. Dneska se u jednoho mikrofonu potkává zakladatelka Czechitas Dita Formánková a bývalá ředitelka Google Táňa le Moigne. Společně bilancují, co všechno změnilo a před jakými výzvami stojíme. My v Czechitas. I my jako celá společnost.
Tenhle díl Czechitas podcastu je o digitálním mindsetu, který už není výhodou, ale nutností.
O vzdělávání, které je zásadní pro začátečnice i pro zkušené CEO.
O odvaze dělat rozhodnutí, která mění životy.
O Vizi 2030, kde budou ženy klíčovou součástí digitální transformace Česka.
Poslechni si rozhovor s dvěma výjimečnými lídryněmi, které vidí v technologiích obrovskou příležitost. Pro ženy, pro společnost, pro Česko. Na Youtube, na Soundcloud nebo na dalších streamovacích platformách.

Dovolte mi trošku zavzpomínat na rok 2016, kdy Czechitas získali první grant. Vzpomínáte si na to, kdy jste se s Ditou poprvé potkaly?
Táňa: No, to si pamatuju moc dobře. Málokdo mi dal košem, když jsem ho lákala do Googlu — a Dita byla jedna z nich. Chtěla jsem, aby rozšířila náš skvělý tým v Googlu, ale ona mi při tom povídání říká: ‚Hele, Táni, dík, ale já mám úplně jiný plány.‘ Ptám se: ‚Jaký plány?‘ A ona: ‚Chci postavit platformu pro digitální vzdělávání holek.‘ Říkám: ‚A už to existuje?‘ A ona: ‚Ne, ne, ne. Já to jdu založit.‘ A mně to v té době přišlo fantastický, protože Dita prostě přesně věděla, co chce.
A jak to potom pokračovalo v souvislosti s tím grantem? Já si vybavuju, že to byla opravdu věc, která nás tenkrát nakopla.
Dita: Myslím, že nás hodně nakoplo setkání s Táňou. Já těch nápadů mívám spoustu, ale když vám někdo, koho fakt respektujete a kdo se v oboru vyzná, řekne: ‚Jo, to dává smysl,‘ tak to je obrovská důvěra. Díky tomu grantu jsme mohli spustit první rekvalifikační program pro ženy v technologiích – pro dospělé ženy. A taky jsme mohli poprvé někoho zaměstnat. Z dobrovolnický komunity se začala formovat opravdová organizace, se strukturou, procesy, produktovým portfoliem. Grant z roku 2016 byl pro nás fakt milník – tam jsme odstartovali, jak Czechitas funguje dneska.
A když si vzpomeneš na ten moment, kdy jsi dostala od Táni tu nabídku, neuvažovala jsi nad tím na chvilku?
Dita: Ani na vteřinu asi. Ten nápad mě úplně pohltil. Táňa je naše podporovatelka do dneška a my si ohromě vážíme tý expertízy, kterou do směřování Czechitas přináší – i proto je dnes v našem Advisory boardu. Pamatuju si spíš ten moment, kdy mě při našem prvním setkání postavila k flipchartu a řekla: ‚Nakreslete mi prognózu fundraisingu na tři roky, nebo pětiletou strategii.‘ My tehdy právě založili spolek a já absolutně netušila, co tam mám kreslit – ale nedala jsem to znát. Táňa nás naučila přemýšlet v businessovém mindsetu. Díky tomu jsme mohli růst jako sociálně prospěšná organizace s udržitelným financováním, jasnou strategií a silnou vizí.
Táňa: Já bych ještě chtěla doplnit, že objevit talent na trhu je vždycky to nejdůležitější. Když stavíte tým, chcete mít nejlepší lidi. O Ditě jsem slyšela — proto jsem si ji do Googlu pozvala, abych zjistila, jestli by měla zájem s náma pracovat. A ona mi dala košem. A já říkala: ta holka je fakt dobrá. Půl roku na to mi volá v pátek kolegyně z Polska: ‚Hele Táňo, máme tady nějakej budget, nestihli jsme to napsat, nechceš to?‘ A já: ‚No jasně, že to chci!‘ A ona: ‚Ale musíš to odevzdat v pondělí.‘ Bylo to z Google.org, peníze pro neziskovku na vzdělávání žen v digitálních dovednostech. A já si říkám – vždyť tady byla ta Dita, co chtěla dělat platformu pro vzdělávání žen! Volám Ditě: ‚Dobrý den, Dito, prosím vás pěkně, mám tady grant, jsou to zajímavý peníze, zvládnete to?‘ A ona: ‚No jasně, že to zvládneme.‘ A já: ‚Potřebuju to v pondělí.‘ ‚No, tak to dodáme v pondělí.‘
Co se dělo ten víkend nevím, ale v pondělí poslala x stránek žádosti. To byl prostě ten moment, kdy přijde nečekaná příležitost a leader po ní skočí. Pak přišlo dlouhý kolečko – byl to veřejnej evropskej grant, Dita ho musela obhájit proti spoustě jiných projektů. Myslím, že šlo o 250 tisíc dolarů. No a Czechitas to vyhráli. Pak na to sednul můj (dnes už bývalý) kolega Milan Zubíček a odvedl fantastickou práci. Grant od Googlu má svoje náležitosti, strukturu, není to na pět minut. Díky lidem, co tomu dali svůj čas a zkušenost, jsme mohli spustit první takovej projekt v Česku. A bylo to fantastický.“
A vy jste byla členkou tý komise?
Táňa: Ne, nebyla. Moje hodnota tam byla v tom, že jsem věděla, že Dita existuje a věřila jsem jejímu leadershipu. Když vám někdo řekne: ,Hele, ne, já to nechci, protože já jdu dělat tohle.´ A pak jí dáte příležitost a ona to během dvou, třech dnů otočí. Tak o tom to přesně je. Pak jsme měli velkou akci, přijel tehdejší prezident Evropy (Google), Matt Brittin, kterej nám taky strašně pomohl. A my jsme jako vlajková loď řekli, tohle to je Czechitas a my jsme strašně pyšní, že tady takovou organizaci máme. Protože to byla příležitost udělat změnu pro Česko. Protože to bylo ve finále to, o co mi šlo - pomoci organizaci, která bude mít velký dopad.
.png)
Dita: My jsme měli už tenkrát v týmu ohromnou expertízu. A tu firemní kulturu, která je v Czechitas dodnes. (V pátek dostanu telefon od Táni, potom je spoustu telefonátů, který se odehrály v pozadí. Monika Ptáčníková, která do toho dala svoji expertízu v kariérním vzdělávání a propojování. Petra Drahoňovská…). Díky tomu jsme byli schopni opravdu za víkend napsat krásnej grant, protože jsme věděli, že to je ono. A já si myslím, že to byl signál i pro Českou republiku, i pro ten neziskový sektor. Protože my jsme donesli do České republiky šest milionů korun. A to byl vlastně náš první partner. A bylo zajímavý, že diverzitu, vzdělávání digitálních dovedností, vzdělávání žen pro českou ekonomiku, podpořila filantropická větev ze zahraničí. Což se děje do dneška, že ty investiční projekty v Czechitas primárně financujou zahraniční nadace. V České republice dodnes není velká důvěra, ani po deseti letech, v rozvojovou činnost, v téma digitálního celoživotního vzdělávání, v podporu žen. Tohle všechno jsou zahraniční témata. My do toho pořád dospíváme. Takže jsem ráda, že jsme si to mohli vyzkoušet už dávno.
Dito, ty jsi na začátku měla v hlavě úplně jiný model financování – spíš jako personální agenturu, co vyškolí ženy a pak je posílá do firem. Kdy a proč se tohle změnilo?
Dita: Za ty roky jsme si vyzkoušeli spoustu způsobů, jak Czechitas financovat – od různých typů partnerství s firmami, přes stipendia až po podporu ze zahraničí. Dneska máme roční i víceletá partnerství s desítkami firem. V rámci balíčku jim nabízíme nejen propagaci značky v naší obrovské komunitě, ale i vzdělávání pro jejich zaměstnance nebo možnost zapojit se do náboru našich absolventek. To dnes tvoří zhruba 30–40 % našich příjmů.
Pak je tu dotovaný kurzovný. Naše studentky dostávají stipendia, ale zároveň si platí menší část kurzovného. A to je důležitý – protože jak mi kdysi řekla Táňa, když jsem za ní přišla s tím, že pro ženy bude vzdělávání zdarma: „Ale to devalvuješ znalostní trh, to musí být placený.“ A měla pravdu. Od té doby máme symbolický poplatek, zhruba desetinu tržní ceny kurzu. A ukázalo se, že i malá investice ze strany studujících zvyšuje jejich motivaci.
No a poslední velký pilíř tvoří zahraniční nadace. Díky nim můžeme vyvíjet nové produkty a posouvat se dál. To nám v Česku nezaplatí.
Táňa: Já bych se ještě vrátila k tomu prvnímu grantu. Dita předtím nikdy nevedla Czechitas, učila se za pochodu. A o tom je leadership – mít vizi, učit se, ladit přemýšlení, poučit se z chyb. Dita s Mončou si uvědomovaly, že je to velká věc. Chodily za mnou domů, seděly jsme spolu, měly chuť učit se a uspět. A povedlo se to.
Czechitas je, myslím si, že jediná neziskovka v Evropě, kterou Google podpořil třema grantama. A to je zase výsledek toho, že má nejenom silnej leadership, ale že má taky dopad na Česko. Ale zároveň ta organizace se pořád vyvíjí. Už nejde jen o základy IT pro ženy. Dneska mluvíme o digitálním mindsetu, strategickém přístupu. Komunita, produkt, dopad – všechno se vyvíjí.
A víte co? Za 35 let od revoluce jsme tu měli 17 ministrů školství. Všichni se shodnou na tom, jak je vzdělávání hrozně důležité. Ale podívejte se, kdo tady co ve finále udělal, aby se společnost masovým způsobem skutečně vyvinula v digitálních dovednostech… Dneska je Czechitas synonymem pro digitální vzdělávání – a zdaleka nejenom ženský populace, ale i leadershipu. Takže jestli je Google vyhledáváč synonymem pro vyhledávání, tak Czechitas je v Česku brand pro digitální mindset a digitální dovednosti napříč populací. A to je vlastně fantastický úspěch a to jsme teprve na začátku.
(...)
Poslechni si pokračování na Youtube nebo na Soundcloud.
Vždycky to začíná osobní motivací nesetrvat v životě na tom jednom místě, jít dál. - Dita Formánková
Holky, který mají malý děti, potřebují flexibilitu a potřebují peníze. A jakmile jste expert na digitální dovednosti, tak máte obojí. Technologie s námi jsou a budou a ovlivňujou všechny možné odvětví. - Táňa Le Moigne
Je opravdu důležitý se neustále učit, pracovat na sobě, sebrat odvahu, udělat ty těžký rozhodnutí, vystoupit z komfortní zóny a umět se vypořádat s neúspěchem. - Táňa Le Mogine
Přizvat ženy do boardu neznamená snížit jakýmkoliv způsobem výběrový kritéria, ale jde o to rozšířit to, co já potřebuju, abych byl jako firma odolnější, inovativnější, konkurenceschopnější. - Dita Formánková
