Jak zapůsobit u pohovoru a nepřetvařovat se

Čeká tě pracovní pohovor? Lukáš z HR ti poradí pár tipů, aby ses dobře připravila a zazářila na něm.

V Czechitas nechceme, aby tvá cesta skončila po našich kurzech, ale jsme rádi, když své nové zkušenosti a dovednosti uplatníš v praxi. Třeba na nové pozici nebo v nové firmě. Proto ti náš zkušený HR kolega Lukáš Augustín poradí několik tipů, které ti pomůžou u pohovoru, aby ses na svou vysněnou pozici dostala. 

HR i náborový proces se mění, ale otázky zůstavají stejné

Internet je plný zaručených receptů na to, jak získat práci, jak uspět u pohovoru a jaké otázky tě u něj pravděpodobně čekají. Doba jde ale kupředu a ve světě HR to platí dvojnásob. Změnil se i samotný náborový proces. Už dávno neletí pracovní pohovory, kde je kandidát uměle uváděn pod tlak a zkoušen jako před tabulí ve škole. Je to oboustranná transakce. Firma si vybírá zaměstnance a zaměstnanec zase firmu. Nabídka pracovních pozic dávno převýšila poptávku a lidé si mohou vybírat.

Otázky ale zůstavají stejné: Jak si mám vybrat zaměstnavatele? Jaký je recept k úspěchu, když se dostanu na pohovor? Jak se na něm mám chovat?


Zapomeň na metodu „rozešlu hromadu životopisů”


Nespočet lidí hledá práci tím způsobem, že si otevřou pracovní portál a posílají životopisy na všechny strany. Toto způsobuje, že si člověk nepamatuje, kam všude životopis poslal a když mu náborář zavolá, tak odpoví obligátní odpověď „Dobrý den, já toho poslala více, tak si přesně nevybavím detaily vaší pozice”. 

Když firma kandidátům volá, tak volá z jednoduchého důvodu. Firmu zaujal jejich profil a chtějí si s kandidátem promluvit. Velký dojem a zároveň odlišení od ostatních poskytne i základní příprava.

Jak může vypadat první telefonát a na co při něm nezapomenout


LUKÁŠ (HR): Dobrý den, Simono, u telefonu Lukáš Augustin, Czechitas. Volám ohledně pozice regionální manažerky. Neruším v práci, nebo na obědě?
SIMONA (uchazečka): Dobrý den, Lukáši, jsem moc ráda, že voláte. Určitě nerušíte.
LUKÁŠ (HR): S kolegyní jsme se shodli na tom, že je váš profil velmi zajímavý, ale rád bych se zeptal, proč jste se rozhodla právě pro naší organizaci?
SIMONA (uchazečka): Přiznám se, že jsem se dívala na více společností, ale Czechitas mě zaujali proto, že máte firemní kulturu, která je mi blízká. Moc mě baví vaše vize a zároveň můžu využít zkušenosti k tomu, abych organizaci pomohla.

Pojďme si rozebrat tento velmi krátký rozhovor. 

Nikdy nepodceňuj sílu jména. Je to silný psychologický faktor a každý člověk chce být vnímán. Získáš si jeho/její pozornost a náklonnost. Schválně, až příště půjdeš například do Mekáče, oslov paní za pokladnou „Dobrý den, Mirko” místo pouhého „Dobrý den”.

Neboj se použít emoční slova. Je příjemné slyšet věty jako „mám ráda”, „moc mě baví” nebo „ je skvělé, když”. Působí to pokorně a zároveň to ukazuje zápal.

Řekni jasné důvody, proč se ti zalíbila právě jejich nabídka. Mluv konkrétně. Zjisti si věci, které v inzerátu nejsou. Podívej se na jejich webovky a najdi si něco, co ti přijde zajímavé. Příjemně tím druhou stranu překvapíš a zabere to jen pár minut.

První kontakt máme za sebou, příště si řekneme, co funguje v přípravě na pohovor.




Kdo pro tebe napsal tento příběh?
Lukáš Augustín
HR Generalist