EU Code Week 2017 a důležitost vzdělávání v IT

Informatika má potenciál bavit děti od předškolního věku až po vysokou.

Byla to jízda.

V říjnu jsme byli součástí EU Code Week 2017, dvoutýdenního programovacího maratonu, který se – jak již sám název napovídá – koná po celé Evropě.

Tým organizátorů a lektorů Czechitas připravil mezi 7. až 22. říjnem bohatý program, jehož cílem bylo prostřednictvím praktických workshopů přitáhnout a inspirovat více dětí a dospívajících k tématu IT.

V Brně jsme s partnerem SAP připravili dílny pro celkem 63 dětí a učili je programovat ve Scratchi. Dospělé jsme seznámili se základy grafiky či tvorby webu. A neuvěřitelně nás to bavilo.

V Praze jsme ve 20 devadesáti minutových kódovacích dílnách pro děti představovali základy programování v různých nástrojích. Programovali se roboti, oranžový kocour ve Scratchi i KODU. Z celé akce pořádané v Městské knihovně v Praze máme spoustu fotek, z nichž čiší čistá dětská radost.

Nejlepší na tom všem je jedna věc – spolu s námi se do akce zapojilo 313 dětí (z toho 122 dívek), 115 dospělých a jedno mimino. Tahle skvělá čísla značí mimo jiné to, že děti i jejich rodiče mají zájem o vzdělávání na poli digitálního světa. Informatika má potenciál bavit děti od předškolního věku až po vysokou. Jde jen o to vymyslet správnou formu, jak digitální schopnosti jednadvacátého století nové generaci předávat. Protože upřímně – psaním kódu do poznámkového bloku ani tvorbou prezentací dnešní mládež neoslovíme.


Kde je tedy zakopán pes a proč úroveň digitální gramotnosti dětí z českých škol nepřevyšuje ostatní evropské státy?

Aprobovanost učitelů informatiky se u základních škol pohybuje pod 50 %, středoškoláci či studenti vyšších odborných škol pak mají až 80 % aprobovaných vyučujících. Kromě vhodné kvalifikace pak na školách často schází adekvátní technika. Stroje zastarávají a nová technika je často nesystematicky nakupována – buď podle dotačních programů, nebo dle lobby distributorů, což je vidět mimo jiné na boomu interaktivních tabulí. Jsou na mnoha školách k vidění v každé učebně. Umějí je ale pedagogové využívat skutečně efektivně? 

Aktivních učitelů, kteří vyhledávají nové způsoby, jak děti zaujmout, je na školách spousta. Ale v celkovém množství jde jen o malý zlomek. Na změny výukových osnov není úplně čas. Je potřeba dát dohromady všechny aktivity, které fungují v rámci neformálního vzdělávání, a přitáhnout děti k programování trochu jinak.

Motivujme děti, aby se o programování zajímaly. EU Code Week je jen malým zlomkem aktivit, které by se v této oblasti daly podniknout. Pojďme vytvořit nové zájmové kroužky, programovací dílny nebo IT tábory a buďme na ty malé geeky hrdí. Bez znalosti základních principů programování se totiž už ve světě neobejdou.

Dsc 0549
 
Kdo pro tebe napsal tento příběh?

Czechitas Podcast

Příběhy, které vytvářejí ženy v IT - protože IT je budoucnost. I tvoje!